Arab Israeli tahini firm that donated money to LGBT group faces boycott
search

The latest Jewish News

Read this week’s digital edition

Click Here

Arab Israeli tahini firm that donated money to LGBT group faces boycott

Backlash after Julia Zaher, who owns Al Arz tahini, made a 'significant' donation to a rights group called Aguda to create a hotline for Arabic-speaking LGBT Israelis.

Dish of tahini

(Wikipedia/Gilabrand/ Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0)
 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/legalcode)
Dish of tahini (Wikipedia/Gilabrand/ Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0) https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/legalcode)

An Arab Israeli-owned tahini company is facing a backlash after its owner donated to an Israeli LGBT rights group.

Julia Zaher, who owns Al Arz tahini, made a “significant” donation to a rights group called Aguda to create a hotline for Arabic-speaking LGBT Israelis. After Aguda, tweeted appreciation in Arabic and in Hebrew, some Arabs called for a boycott of the popular brand, which produces more than 20 tons of the sesame paste daily in its Nazareth plants. Videos posted to social media showed some shopkeepers trashing Al Arz products.

An Israeli news organisation, Israel Hayom, first reported about the saga last week, and an extensive story in the New York Times detailed it for a global audience. Al Arz tahini is distributed globally, with its adherents including the popular Israeli chef Yotam Ottolenghi.

“We have values that we follow,” Jabr Hejazi, one of the supermarket owners participating in the boycott, told the New York Times. “It’s a simple matter.”

The boycott is actually generating needed support for gay and transgender members of the Arab community, Arab LGBT activists told the newspaper.

But Zaher is also under fire for donating to an Israeli rights group, rather than a Palestinian one. Aguda advocates for all LGBT people in Israel, regardless of their religion or ethnicity.

And a Palestinian group, the Al Qaws for Sexual and Gender Diversity in Palestinian Society, has criticised the New York Times for “eras(ing) Palestinian queer organisations” in its coverage. The reporter who wrote the story, Adam Rasgon, responded that the group’s executive director had declined to comment until he promised not to include Israeli Jews in the article. “Such constraints on the independence of our reporting are unacceptable,” he tweeted.

read more:
comments